بسیاری از افراد به هنگام خوابیدن دچار مشکل می‌شوند؛ زیرا خوابشان نمی‌برد. از چند متخصص حوزه خواب خواستیم تا روشی را که برای به خواب رفتن استفاده می‌کنند، با ما در میان بگذارند.
متخصصین خواب نیز گاهی به هنگام خواب، غلت می‌زنند و جابه‌جا می‌شوند؛ اما هرگز مدت زیادی طول نمی‌کشد تا بخوابند؛ زیرا از روش‌های علمی برای به خواب رفتن استفاده می‌کنند. شما هم می‌توانید از روش‌های این متخصصین استفاده کنید و شب‌ها به جای این که ساعت‌ها غلت بزنید، سریع بخوابید.

حباب بترکانید
شاید مسخره به نظر برسد؛ اما ترکاندن حباب‌های کیسه‌های پلاستیکی قبل از خواب به شما کمک می‌کند، سریع‌تر بخوابید. این کار همانند تمرین نفس عمیق است که به شما کمک می‌کند بدن و ذهنتان را آرام کنید. همچنین از آنجا که این کار کمی احمقانه به نظر می‌رسد، ذهن شما را از فکرها و تصوراتی که مانع خواب می‌شوند، دور می‌کند.


نفس‌های خود را بشمارید
اگر ترکاندن حباب را دوست ندارید، در حالتی راحت بنشینید، چشم‌هایتان را ببندید و نفس‌های خود را به مدت ۳ الی ۱۵ دقیقه بشمارید. زمانی که ذهنتان گیج شد، شمردن نفس‌ها را از اول شروع کنید. این کار باعث می‌شود فشارخون و ضربان قلبتان کاهش یابد، اضطرابتان از بین برود و بهتر بخوابید.


ذهن خود را منحرف کنید
غلت زدن و جابه‌جا شدن قبل از خواب باعث ایجاد استرس و منجر به ترشح آدرنالین می‌شود. در نتیجه خوابیدن سخت‌تر می‌شود. اگر ذهن خود را با یک کتاب خوب منحرف کنید، خستگی بدن از بین می‌رود. همچنین می‌توانید خود را هیپنوتیزم کنید.


موسیقی گوش کنید
گوش کردن به آهنگ ملایم و آرام‌بخش نه تنها به شما کمک می‌کند بخوابید، بلکه مدت و عمق خوابتان را نیز افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهند آهنگ‌های آرام، ضربان قلب و فشارخون را کاهش می‌دهند و به شما کمک می‌کنند آرام شوید. گوش دادن به صدای برخورد موج دریا به صخره یا بارش نم‌نم باران نیز آرام‌بخش محسوب می‌شود.


عصرها ورزش کنید
اگر عصرها پس از اتمام کارتان، به باشگاه بروید و ورزش کنید، به بهبود خوابیدن کمک خواهید کرد. طبق یک تحقیقی سوئیسی، اگر قبل از خواب ۹۰ دقیقه‌، سخت ورزش کنید، از طریق کاهش سطح هورمون کورتیزول که هورمون استرس است، باعث می‌شود سریع بخوابید.


ساعت را چک نکنید
پس از خاموش کردن چراغ‌ها، دیگر به ساعت نگاه نکنید، حتی اگر نصف شب از خواب بیدار شدید، ساعت را چک نکنید. اگر به ساعت نگاه کنید، شروع به محاسبه مدت‌زمانی که در رختخواب بوده‌اید یا مدت‌زمانی که تا زمان بیدار شدن باقی مانده، خواهید کرد. برای اجتناب از نگاه کردن به ساعت و مشاهده زمان، از ساعت‌هایی استفاده کنید که در تاریکی نمایان نیستند یا ساعت را دور از رختخواب خود بگذارید. اگر از گوشی به عنوان ساعت استفاده می‌کنید، آن را در کشوی میز کنار تخت بگذارید تا دسترسی به آن سخت‌تر شود.


فهرستی از کارهایی که باید انجام دهید، تهیه کنید
اگر افکار زیادی ذهن شما را مشغول کرده‌اند و نمی‌توانید آن‌ها را متوقف کنید، فهرستی از کارهایی که باید روز بعد انجام دهید، تهیه کنید. زمانی که بیش‌ازاندازه نگران هستید، مغز نمی‌تواند بخوابد؛ زیرا می‌خواهد تمام اطلاعاتی که به آن‌ها فکر کرده‌اید را پردازش نماید. نوشتن این کارها روی یک تکه کاغذ به شما کمک می‌کند احساس کنترل بیشتری داشته باشید و مغز به آرامش می‌رسد.
نویسنده مطلب : پریا اقدامی تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۰۳ منبع خبر : prevention