کشیدن پتو روی سر ؛ عادتی اشتباه و خطرناک

حالت خفگی - خوابیدن زیر پتو

حالت خفگی – خوابیدن زیر پتو

کشیدن پتو روی سر و صورت ، سلول های مغزتون رو از بین می بره !!

فکر میکنم جمله بالا به قدری شوک آور باشه که دیگه این کار عجیب رو انجام ندید ، من واقعا نمی دونم چه چیزی باعث میشه که بعضی ها تمام بدنشون رو می برن زیر پتو و می خوابن ، وقتی بهشون میگی که آقا برادر من این کار اشتباهه ، خفه میشی خب ، میگه من اینجوری خوابم می بره ، حس آرامش میگیرم .


چند سال پیش که رفته بودم خدمت – آموزشی ، یه جایی بود 100 نفر با هم باید شب کنار هم می خوابیدیم . من دقت کردم دیدم حدود 60 تا از سربازا کامل رفته بودن زیر پتو یعنی تنها قسمتی که از پتو بیرون بود شاید شصت پاشون بود اونم تازه قد بلندترا 😀 . تا خود صبح هم همینجوری می خوابیدن . بعد صبح که پا میشدن مثل کروکدیل خمیازه می کشیدن 😀 و نمی دونستن که این خستگی از کجا نشأت گرفته !

هنوز تهران خیلی گرم نشده و خیلی ها از پتو استفاده می کنن ، گفتم این پست رو بنویسم واسه اینکه تلنگری بزنم به اون دسته از افراد که خطر این کار رو درک نکردن ، تابستون و زمستون نداره ، مهم اینه که این تفکر یعنی کشیدن پتو روی سر و صورت اشتباهه ، نهادینه بشه .


کشیدن پتو روی سر ، دلیل علمی

ببینید ، انسان وقتی نفس میکشه اکسیژن میگیره و دی اکسید کربن پس میده ، اینو تمام انسان های کره زمین می دونن اما انگار گفتن دوبارش لازمه چون مثل اینکه همه می دونن اما خیلی ها معنی این جمله رو درک نمی کنن ! وقتی سرتون رو زیر پتو می برید و می خوابید ، مثل این می مونه دماغتون رو گرفتید جلوی یه منبع کربنی و هی نفس می کشید . حالا ما فرض رو بر این میگیریم که شما اکسیژن تنفس می کنید و اکسیژن هم پس میدید ، خب این اکسیژن باید یه جوری به شما برسه یا نه ؟

مغز انسان برای سالم موندن و کار کردن نیاز به اکسیژن داره . واسه اینکه معنی این جمله رو درک کنید ، وقتی زیاد توی خونه نشتید برید دم پنجره و یه نفس عمیق بکشید اصلا روحتون تازه میشه این واسه اینه که مغز اکسیژن بیشتری دریافت می کنه و سرحال میشه . یا مواقعی که خواب آلود هستید ( بعد از بیدارشدن از خواب ) چندتا نفس عمیق بکشید یه مقدار خواب از سرتون می پره . همه اینها به خاطر رسیدن اکسیژن به مغزه .

من دکتر نیستم ، اما یه سری مسائل اصلا نیازی به دانش پزشکی نداره ، هر جور آنالیز کنید به همین نتیجه می رسید که کشیدن پتو روی سر چقدر می تونه روی کند ذهنی شما تاثیر بذاره ، چقدر روی خستگی شما در طول روز تاثیر بذاره ، بیماری های مغزی و قلبی بوجود بیاره و خیلی چیزهای دیگه .

خواهش می کنم دیگه این عادت غلط رو کنار بگذارید ، اینها مسائلی هستن که خیلی ریزن اما نقش مهمی توی سلامتی و تیزهوشی شما دارن . توی سیستم آموزشی ما این مسائل به هیچ وجه بیان نمیشه چون خود اون معلم هم شاید پتو رو روی سر خودش می کشه . یعنی دلیل پیشرفت اونوری ها شاید رعایت یه سری نکات ریز باشه که به فکر ماها نمی رسه و اثرش تو دراز مدت در سلامت جسم و مغز و به تبع اون روح و روان دیده میشه .

من قول میدم نصف افرادی که این پست رو می خونن ، موقع خواب پتو رو میکشن روی سر خودشون 😀 من دیدم حتی روی بچه های کوچیک هم این کار رو میکنن !

 


لطفا این مطلب رو با دوستان تون هم به اشتراک بذارید !
محمد امین زاده

محمد امین زاده

محمدرضا امین زاده هستم ، مهندس الکترونیک و سردبیر مجله علم فردا . علاقه زیادی به سخت افزار و طراحی مدارهای الکترونیکی دارم ، اگه فرصتی باقی بمونه در زمینه ادیت فیلم و تصویر و همچنین طراحی رابط کاربری وب و اندروید مطالعه و تمرین می کنم .