معمولاً افرادی که همواره به خوردن فکر می‌کنند، خود را بی‌اراده می‌دانند؛ اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد مقصر اصلی مغز است. اگر می‌خواهید بر مغز خود غلبه کنید، با ما همراه باشید.
در ادامه ۴ روشی که مغز برای گول زدن شما استفاده می‌کند، توضیح داده شده است. شما می‌توانید از راه‌حل‌های گفته شده برای غلبه بر مغز خود استفاده کنید.

۱. مغز هورمون استرسی ترشح می‌کند که باعث می‌شود بخورید. حتماً می‌دانید زمانی که تحت فشار و استرس هستید، مغز باعث می‌شود هوس مواد غذایی مختلفی را بکنید. حالا طبق یک تحقیق جدید، چربی‌های شکم و ران سیگنال‌هایی ارسال می‌کنند که مانع غیرفعال کردن عکس‌العمل مغز نسبت به استرس می‌شود. در نتیجه همواره احساس گرسنگی دارید و بیشتر می‌خورید.
راه‌حل: قهوه کمتری بنوشید. تحقیقات نشان داده‌اند کافئین می‌تواند استرس شما را بیشتر کند. در نتیجه بهتر است قهوه کمتری بنوشید.

۲. یک هورمون مغزی شما را تشویق می‌کند مواد غذایی پرچرب بخورید. تاکنون به این موضوع توجه کرده‌اید چرا برخی افراد با یک کاسه سالاد سیر می‌شوند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند همبرگر و سیب‌زمینی سرخ‌کرده بخورند؟ ظاهراً کمبود یک هورمون در مغز مقصر اصلی این شرایط است. طبق یک تحقیق جدید، سطح پایین هورمونی به نام GLP-1 در موش‌ها منجر به پرخوری می‌شود و باعث می‌شود موش‌ها مواد غذایی پرچرب را ترجیح دهند. سطح کافی این هورمون که از سلول‌های روده کوچک و مغز ترشح می‌شود، سیگنال سیری را ارسال می‌کند.
راه‌حل: به اندازه کافی بخوابید. شما می‌توانید از طریق خواب کافی، سطح این هورمون را افزایش دهید.

۳. بهره‌مندی از رژیم غذایی پرکالری، مدارهای مغزی را مجدداً سیم‌کشی کرده و باعث پرخوری می‌شود. خوردن لذت‌بخش است و این موضوع در تحقیقات به اثبات رسیده است. علت لذت‌بخش بودن خوردن این است که خوردن باعث ترشح دوپامین می‌شود؛ همان هورمون خوشحالی که مرکز پاداش را در مغز فعال می‌کند و باعث می‌شود رفتاری که ما را خوشحال می‌کند، ادامه دهیم.
راه‌حل: مصرف مواد غذایی پرچرب را محدود کنید. این موضوع در مورد مواد غذایی پرنمک و پرشکر نیز صادق است. ترکیب مواد غذایی پرنمک، پرشکر و پرچرب باعث می‌شود مغز بیشتر هوس خوردن کند.

۴. گاهی نیازهای روانی ما بر نیازهای فیزیکی غلبه می‌کنند. دانشمندان اثبات کرده‌اند پرخوری اغلب تلاشی برای ارضای یک نیاز عاطفی است تا رفع گرسنگی واقعی. در یک تحقیق جدید که ۱۴۴۷ دانشجوی مؤنث در آن شرکت داشتند، ۴۰ درصد از شرکت‌کنندگان قبول کردند که طی ماه گذشته، پرخوری کرده‌اند. علت این پرخوری با افسردگی و احساسی خارج از کنترل ارتباط داشت.
راه‌حل: طبق یک تحقیق جدید، خوردن در شب با افسردگی ارتباط دارد. در نتیجه اگر افسرده هستید، ساعات اولیه شب باعث می‌شود بیشتر بخورید. به جای این که شب‌ها بیدار بمانید و تلویزیون تماشا کنید، صبح زود از خواب بیدار شوید، پیاده‌روی کنید و یک صبحانه کامل و سالم بخورید.
نویسنده مطلب : پریا اقدامی