راه های رهایی از بدهکاری

راه های رهایی از بدهکاری

تنها روش خلاصی از بدهکاری این است که بدانید چرا بدهکار شده اید . حقیقت این است که … شما زمانی که ترفیع و پاداش می گیرید پولی پس انداز نمی کنید . زمانی که اقساط ماشین به پایان می رسد پس انداز نمی کنید . زمانی که دیگر فرزندتان دستش توی جیب خودش است هم پس انداز نمی کنید . حتی اگر همین الان ۱۰۰ هزار دلار به شما بدهند یک سکه از آن را برای روز مبادا کنار نمی گذارید .

 

من از کجا می دانم ؟ چون پولی که پس انداز می شود در مقایسه با مقدار دارایی وسرمایه ای که دارید نا چیز است . در واقع , شما تنها زمانی پول پس انداز می کنید که این کار به صورت یک عادت درآمده باشد . به دلایل زیر است که بدهکار شده اید :

 

چیزهای گوناگونی می خرید که اصلا به آنها نیازی ندارید یا از آنها استفاده نمی کنید
از خرید وسوسه ای خودداری کنید ! قید بازار را بزنید ! بازار مکان مناسبی برای تفریح و سرگرمی شما نیست , بلکه منبع بالا آوردن بدهی است . دلیلی ندارد با زل زدن به کالای جدیدی که به آن نیازی ندارید خودتان را آزار بدهید . تازگی این کالا پیش از آن که بدهکار شوید از بین می رود . از کارت اعتباری استفاده می کنید تا وقتی پول نقد ندارید خرید کنید .
اگر امروز برای خرید یک کالا پول کافی در کیف تان ندارید, امروز آن را نخرید ! به همین سادگی . چیزهایی می خرید که مد هستند و به برندهای مشهورتعلق دارند . یک ماشین باید شما را از نقطه الف به نقطه ب ببرد . یک کیف باید بتواند وسایل شخصی شما را در خود نگه دارد . عینک آفتابی باید از چشم های شما در برابر نور خورشید محافظت کند . یک دست لباس باید بدن شما را گرم نگه دارد . اگر به خاطر نام برند یک کالا هزینه اضافی بپردازید بدون این که از کارآیی واقعی آن مطمئن باشید , به دردسر خواهید افتاد .

هر چند سال یک بار ماشین آخرین مدل می خرید
ماشین یک وسیله حمل و نقل است که باید شما را از جایی به جای دیگر ببرد . اگر هر چند سال یک بار یک ماشین مدل جدید خریداری کنید , در حالی که ماشین قبلی تان خوب کار می کرده , احتمالا تحت تاثیر آدم های نامناسبی قرار گرفته اید و به زودی ورشکست خواهید شد .

چیزهایی را می خرید که می توانستید آنها را از دوست تان قرض بگیرید یا اجاره کنید
چند بار این DVD را که آخرین بار خریده اید تماشا کرده اید ؟ آیا واقعا لازم بود مجموعه کامل قسمت های ساخته شده یک فیلم را جمع آوری کنید ؟ باید وسیله ای را که سه سال یک بار از آن استفاده می کنید می خریدید ؟ متوجه منظورم شدید ؟ آن چه را که نیاز دارید در صورت لزوم قرض بگیرید یا اجاره کنید .

از خرده فروشی ها خرید می کنید
اگر بخواهید برای اجناس مورد نیاز خود به صورت تکه تکه پول پرداخت کنید , بیچاره می شوید . شما می توانید پول این خریدهای جزئی را پس انداز کنید و در پایان سال از حراجی ها و عمده فروشی ها با تخفیف خرید کنید .

منزلی را اجاره می کنید یا می خرید که برای شما زیادی است
زمانی که منزلی بسیار بزرگتر می خرید , هزینه بیشتری نیز بابت قبوض ماهیانه یا پر کردن قسمت های خالی منزل پرداخت خواهید کرد . بودجه بندی و برنامه ریزی مالی ندارید . آیا فکر می کنید اگر منتظر بمانید و پول پارو کنید , بدهی های مالی تان خود به خود حل و فصل می شوند ؟ متاسفانه باید بگویم که کاملا اشتباه می کنید ! برای تسویه یک کوه قرض و بدهی باید برنامه ریزی مالی و ثروت انبوه داشته باشید . پس همین الان دست به کار شوید !
از سرویس های خودکار پس انداز استفاده نمی کنید . اکنون دوازده سال از قرن جدید را پشت سر گذاشته ایم . اگر از تکنولوژی برای پس انداز استفاده نکرده اید , حقتان است که ورشکست شوید .

از تمام زور و قدرت خود برای سرمایه گذاری های کوچک استفاده نمی کنید
باید از پول خود به عنوان فرصتی برای کسب درآمد استفاده کنید . هر پس اندازی که دارید – حتی اگر بسیار اندک باشد – باید در یک استراتژی بلند مدت سرمایه گذاری به کار گرفته شود . اگر پول کم خود را سرمایه گذاری نکنید , با بالا رفتن تورم ارزش خود را از دست خواهد داد . با یک آدم ولخرج ازدواج می کنید اگر با کسی ازدواج کنید که هر چه پول درآورید خرج می کند , هرگز از شر بدی ها خلاص نخواهید شد . پس یا مسوولیت مالی را به همسرتان بیاموزید یا فقیرانه زندگی کنید .

هرگز مدیریت مالی را یاد نگرفته اید
مدیریت مالی یک خصلت غریزی و مادر زادی نیست . باید در این زمینه آموزش ببینید . در غیر این صورت, همان آدم بدهکار قبلی باقی می مانید .

ذهنیت “سریع ثروت مند شوید” را دارید
۹۹/۹۹ درصد از ثروت ما یک شبه به دست نمی آید . خیلی بعید است که یک مرتبه در قرعه کشی بانک برنده شوید . اگر وقت و پول خود را صرف برنامه های “یک شبه ثروتمند شدن” کنید , فقط بدهی بالا می آورید .

عادت های پول خوار و هزینه آور دارید
استعمال دخانیات و … عادت های بدی هستند که می توانند ثروت کوتاه مدت شما را به ناراحتی بلند مدت بدل کنند . پس این عادت ها را کنار بگذارید .

وقت خود را هدر می دهید
می گویند وقت طلاست اما من فکر می کنم ارزش وقت خیلی بیشتر از این هاست . زمان مهم ترین جزو سازنده زندگی است . اگر در مدیریت زمان شکست بخورید , در مدیریت مالی شکست خورده اید و احتمالا در تمامی ابعاد دیگر زندگی تان نیز به بن بست خواهید خورد . پس روی وقت و انرژی خود تمرکز کنید و سایر مسائل را به فراموشی بسپارید .

مراقب سلامتی خود نیستید
جسم و ذهن خود را سالم نگه دارید ! بیماری های بزرگ حساب های بانکی شما را خالی می کنند , هزینه بیمه شما را بالامی برند , شما را از کار و زندگی و کسب درآمد می اندازند و معمولا یک عمر بدهکارتان می کنند .

خودتان را از لذت های ساده و رایگان زندگی محروم می کنید
بهترین چیزهای زندگی رایگان هستند . پول خود را خرج سرگرمی های دست دوم نکنید و به محیط پیرامون خود نگاهی بیندازید . مادر طبیعت سرگرمی های رایگان فراوانی در اختیار شما قرار داده است . کوهنوردی کنید , زیر باران به جست و خیز بپردازید , با دوستان خود آتش برپا کنید, همراه همسرتان به تماشای غروب خورشید بنشینید و …
به یاد داشته باشید که بدهی های مالی قابل پیشگیری هستند . تنها لازم است به سهم خود کمی تلاش کنید , آموزش ببینید و مصمم باشید تا موفق شوید . همان طور که پیش از این گفتیم , راحت – نه ولخرج – زندگی کنید . برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران پول خرج نکنید . خودتان را با این طرز فکر گول نزنید که ثروت را با مال و اموال بیشتر می سنجند . عاقلانه ثروت خود را مدیریت کنید تا بنده پول نشوید . همیشه کمتر از درآمد خود خرج کنید .
باید از پول خود به عنوان فرصتی برای کسب درآمد استفاده کنید . هر پس اندازی که دارید – حتی اگر بسیار اندک باشد – باید در یک استراتژی بلند مدت سرمایه گذاری به کار گرفته شود . اگر پول کم خود را سرمایه گذاری نکنید , با بالا رفتن تورم ارزش خود را از دست خواهد داد .