b12.jpg

تا به حال شده است با کلی خرید و صورت حسابی بیش‌تر از آن‌چه فکر می‌کردید از سوپر مارکتی بیرون بروید؟ تا به حال شده است ببینید غذاهایی که خریدید دیگر تازه نیستند؟

دفعه‌ی بعد که به سوپرمارکت می‌روید‌، نکات زیر را در نظر داشته باشید.

 

۱.پر‌کردن چرخ خرید؟ نه، نه، نه!

b1.jpg

 

چشمان‌تان فریب‌تان می‌دهند یا چرخ خرید‌تان بزرگ‌تر شده است؟ چرخ‌های خرید دارند بزرگ‌تر می‌شوند پس می‌توانند ذهن‌تان را فریب بدهند تا بیش‌تر بخرید و پُرش‌کنید. حواس‌تان باشد که چرخ خریدتان را پُر نکنید. سعی کنید از یک سبد کوچک استفاده کنید یا فقط همان قدری که نیاز دارید خرید‌کنید_ و مستقیم به سمت صندوق بروید!

۲.دوست دارید زیاد در سوپرمارکت بمانید؟ لفتش ندهید!

b2.jpg

 

بعضی‌ها دوست دارند به سوپرمارکت بروند و به تنوع محصولات موجود در قفسه‌ها نگاه کنند. آن محصولات همگی فقط به یک دلیل آن‌جا هستند_ برای این‌که شما بخریدشان! هرچه بیش‌تر در فروشگاه بمانید مجبور می‌شوید چیزهایی را ببینید که دوست دارید امتحان‌شان کنید و راغب می‌شوید آنها را بخرید. با خودتان می‌گویید "این جنس تخفیف دارد، پس چرا الان نخرمش؟" یا فکر می‌کنید "دوست دارم چند تا چیپس و بیسکوئیت و نوشیدنی دیگر بردارم". همه‌ی این فکرها با بیش‌تر‌ماندن‌تان در سوپرمارکت بیش‌تر وادار به خریدتان می‌کنند.

۳.فکر می‌کنید محصولاتی که در یک ردیف فروش ویژه و تخفیفی هستند، حتما همگی تخفیف دارند_ اشتباه است!

b3.jpg

 

همه‌ی محصولاتی که در یک ردیف فروش ویژه و تخفیفی هستند زیبا، جذاب و به خوبی چیده شده‌اند، و توجه‌تان را جلب   می‌کنند. خیلی‌ها فکر می‌کنند که همه‌ی محصولات یک ردیف فروش ویژه در دوره‌ی تخفیف‌شان هستند، این نادرست است. خیلی از کالاهایی که در بخش فروش ویژه هستند با قیمت اصلی‌شان به فروش می‌رسند و فقط در میان محصولات تخفیف‌دار گذاشته شده‌اند تا توجه شما را جلب کنند.

۴.تاریخ انقضای روی مواد غذایی برای‌تان مهم نیست؟ تخفیف بگیرید!

آیا تا به حال محصولات گوشتی یا نانی دیده‌اید که یکی دو روز به تاریخ انقضای‌شان مانده باشد؟ اگر می‌خواهید بلافاصله پس از خرید، مصرف‌شان کنید یا مصرف چیزهایی که تاریخ انقضای‌شان نزدیک است برای‌تان مهم نیست، از فروشنده تخفیف بگیرید. این به سوپرمارکت کمک می‌کند از شر آن محصول خلاص شود، و شما هم مقداری پول صرفه‌جویی می‌کنید! اگر سوپرمارکت قبول نکرد، چیزی را از دست نمی‌دهید!

۵.در طول هفته خرید می‌کنید؟ پس می‌توانید کم‌تر بخرید!

b5.jpg

 

وقتی فروشگاه شلوغ باشد، بعضی‌ها وسوسه می‌شوند که بیش‌تر خرید‌کنند تا "هم‌رنگ جماعت شوند". مثل وقتی که می‌بینید مردم دور چیزی جمع شده‌اند و شما هم می‌روید که ببینید چه چیزی توجه این همه آدم را جلب کرده است. از خرید آخر هفته بپرهیزید.

۶.فهرست خرید تهیه کرده‌اید؟ از فهرست‌تان بیش‌تر نخرید.

فهرستی از چیزهایی که نیاز دارید تهیه کنید و هر کدام را که برداشتید کنارش تیک بزنید. اگر می‌خواهید سرگرمی مختصری هم داشته باشید، چالشی برای خودتان در‌نظر بگیرید و خریدتان را در مدت زمان معینی به پایان برسانید.

۷."وای چه گل‌ها و بیسکوئیت‌های جذابی"، آها، امروز فلان تعطیلات است!

بخش گل و شیرینی برای جلب توجه خریداران معمولا نزدیک در ورودی قرار دارد. شاید یادتان بیندازد که روز ولنتاین یا یکی دیگر از تعطیلات ۳۶۵ روز تقویم‌تان است. روی چیزی که نیاز داشتید متمرکز بمانید مگر این که واقعا قصد خرید از آن بخش را داشته باشید.

۸.مسیر رسیدن به تخم‌مرغ و شیر طولانی است؟ مستقیم سراغ اولویت‌های‌تان بروید!

بخش‌های لبنیات و تخم‌مرغ معمولا در انتهای سوپرمارکت‌ها قرار دارد. این موجب می‌شود مجبور باشید تا رسیدن به این بخش‌ها از میان راه‌روهایی با محصولات دیگر قدم بزنید‌، شاید چیزی توجه‌تان را جلب کند. اگر تنها چیزی که نیاز دارید همین‌ها هستند، یک راست به سراغ‌شان بروید و به بقیه‌ی محصولات توجه نکنید.

۹.ماهی‌های تازه‌ی روی یخ چشمک می‌زنند؟! بخش منجمدها را ببینید.

b9.jpg

بیش‌تر ماهی‌ها تمیز‌شده و منجمد هستند. در سوپرمارکت‌ها یخ ماهی‌ها را آب می‌کنند، آنها را قطعه قطعه می‌کنند و روی یخ قرار می‌دهند تا شما فکر کنید که تازه هستند‌، در حالی که همان ماهی‌ها در راه‌روی محصولات منجمد یافت می‌شوند.

۱۰.می‌خواهید چند نمونه‌ غذای رایگان را بچشید؟ وقتی سیر هستید به خرید بروید.

بازاریابان شرکت‌های مختلف، نمونه‌های غذای رایگان به شما می‌دهند و پیشنهاد می‌کنند که آنها را بچشید. در واقع این نمونه‌ها به این خاطر آن‌جا است که محصول واقعی‌اش را بخرید. اگر چیزی را بچشید و خوش‌تان بیاید بیش‌تر وسوسه می‌شوید که آن را بخرید. ولی بهتر است نچشید، چون چشیدن همانا و پول خرج‌کردن همان! چه‌طور می‌توانید مطمئن شوید که چیزی را   نمی‌چشید؟ قبل از رفتن به سوپر مارکت خودتان را سیر کنید. این‌طوری، علاقه‌ی چندانی به چشیدن(و خریدن‌کردن) نخواهید داشت.

۱۱.مراقب بچه‌ها باشید، نه گفتن به آنها سخت است.

عموما محصولاتی که بازار هدف‌شان بچه‌ها هستند در قفسه‌های پایین‌تر گذاشته می‌شوند تا توجه بچه‌های‌تان را جلب کنند. اگر کودک‌تان خواهش کند چیزی برای‌ش بخرید، خیلی سخت است به چشم‌های بزرگ مظلوم‌اش نگاه کنید و خواهش‌اش را رد کنید. اگر امکانش را دارید، وقتی بچه‌های‌تان در مدرسه هستند به خرید بروید.

۱۲.همیشه چیز خاصی می‌خرید؟ رسیدهایش را نگه دارید.

b12.jpg

اگر مرتبا چیزی را می‌خرید و مصرف می‌کنید، ممکن است بتوانید کمی در هزینه‌های‌تان صرفه‌جویی کنید. می‌توانید قیمت آن محصول را در یک فروشگاه با فروشگاه‌های دیگر مقایسه کنید و آن را در زمان تخفیفش تهیه کنید.

۱۳.در صف صندوق هستید؟ به این فکر کنید واقعا هرچه را برداشته‌اید نیاز دارید؟

هرچه‌قدر بیش‌تر در صف بایستید بیش‌تر زمان دارید که چیزهای غیرضروری را حذف کنید. وقتی در صف هستید فکر نکنید به این که چه چیزهای دیگری باید می‌خریدید، فکر کنید به این که چه چیزهایی را واقعا نیاز ندارید.

۱۴.برند معروف یا معمولی؟ سراغ معمولی‌ها بروید.

در مواد غذایی دنبال برندهای معمولی باشید. آنها همان مزه‌ی برندهای معروف را دارند و قیمت‌شان خیلی ارزان‌تر است.  دستِ‌کم یک بار امتحان‌شان کنید که ببینید مطابق با سلیقه و استانداردهای‌تان هست یا نه.

۱۵.آب‌نبات‌ها و آدامس‌ها چشمک می‌زنند؟ آخرین خرید؟ نه، فریبشان را نخورید.

b15.jpg

 

در صف انتظار صندوق خسته می‌شوید، شاید چند شکلات، آب‌نبات، آدامس خرسی یا آدامس‌های جدید دیگر توجه‌تان را جلب کند؟ همه‌ی این‌ها در قفسه‌های کنار صندوق طراحی شده‌اند تا وقتی در صف صندوق هستید آخرین خریدتان باشند. به جای توجه به آنها خودتان را با چک‌کردن خریدهای‌تان مشغول کنید.

۱۶.آیا هر تخفیفی به معنای صرفه‌جویی است؟ نه لزوما!

بیش‌تر تخفیف‌ها برای خرید حجم بیش‌تر در‌نظر گرفته می‌شوند. مثلا در ازای خرید سه بسته از محصولی ۵۰۰ تومان در کل تخفیف می‌گیرید. حالا باید ببینید واقعا ارزشش را دارد؟

۱۷.غذاهای آماده وسوسه‌انگیزند. آیا مواد غذایی استفاده‌شده در آنها تازه است؟

b17.jpg

گاهی اوقات سوپر مارکت‌ها غذاهای آماده به طبخی را می‌فروشند که در زمان خودشان به فروش نرفته‌اند یا غذاهای نیمه آماده را طبخ می‌کنند و برای فروش می‌گذارند. هرچند این ظرف‌های غذا خیلی خوشمزه به نظر می‌رسند، ولی آن‌قدرها هم که فکر  می‌کنید تازه نیستند. شاید یکی از همان پیتزاهایی باشند که در بخش پیتزاهای منجمد است.

۱۸.بخش پنیرها و لبنیات تازه، منحصر به فرد به نظر می‌رسد. واقعا همین‌طور است؟

بخش پنیرهای بسته‌بندی شده را هم ببینید شاید همان نوع پنیر موجود باشد. و احتمالا خیلی ارزان‌تر از پنیر بازی است که باید بخواهید برای‌تان برش بزنند. پنیرهای بسته‌بندی شده هم عموما مزه‌ی همان پنیرهای باز را می‌دهند.

۱۹.چه کسی محصولات را تمیز می‌کند؟ چرخ خرید را چه‌طور؟ پاسخ شمایید!

b19.jpg

 

در سوپر مارکت‌ها خیلی‌ها قبل از شما میوه یا سبزیجاتی را که برداشته‌اید لمس کرده‌اند. سوپرمارکت یک مکان عمومی است که کلی آدم داخلش رفت و آمد دارد‌، این یعنی میکروب‌های زیادی هم آن‌جا پیدا می‌شود. برخی محصولات از قفسه می‌افتند، زیر پا لگد می‌شوند، و دوباره برای فروش به قفسه‌ها بر می‌گردند. مطمئن شوید که سبزیجات و میوه های‌تان را قبل از مصرف می‌شویید.

۲۰.می‌خواهید کیک بخرید؟ آن را سفارش بدهید.

b20.jpg

می‌خواهید یک کیک بخرید؟ سعی نکنید آن را همان روزی که نیازش دارید تهیه کنید، این‌طوری انتخاب‌تان محدود می‌شود به کیک‌های مانده که ظاهر و مزه‌ی خوبی ندارند. اگر چند روز زودتر کیک‌تان را سفارش بدهید، می‌توانید کیک تازه‌تان را در همان روزی که می‌خواهید، داشته باشید.

اگر مجبورید که با عجله خرید کنید، به تاریخ‌های تولید محصولات نگاه کنید و نزدیک‌ترین تاریخ به روز خریدتان را انتخاب کنید.

این فهرست بیست‌تایی را با نکته‌ای درباره‌ی چرخ خرید شروع کردیم، و با نکته‌ی دیگری درباره‌ی آن به پایان می‌بریم. چرخ‌های خرید را هیچ وقت هیچ‌کسی تمیز نمی‌کند. ممکن است تمیز و مناسب به نظر برسند ولی دسته‌ی آنها را دست‌آدم‌های زیادی لمس کرده است، بچه‌ها و بزرگسالان مریض هم در میان‌شان بوده‌اند، اگر دستمال مرطوب همراه‌تان است، دستِ‌کم دسته‌اش را تمیز کنید.

 نویسنده: وندی تنج