عادت‌های غذایی اشتباه:۵ عادت رایجی که باید ترک کنید تا وزن کم کنید

Diet-Plan

خیکِ خود را به آب کرفس و چای سبز بسته‌اید، روزه‌ی نان و برنج گرفته‌اید و صبح به صبح شکم خالی سرکه سیب به بدن می زنید و کیلو کیلو قرص لاغری بالا می‌اندازید، تا بلکه چربی بسوزانید. با همین فرمان به جلو بروید، فقط کافی است پا برهنه روی شیشه خُرده راه بروید، تا شایسته‌ی مقامِ مُرتاض-تمام شوید. دست از این کارها بردارید! نکند می‌خواهید خود را نِفله کنید؟ خدمت‌تان عارضیم که تَرکه‌ای بودن و سالم ماندن به غذا نخوردن و رژیم گرفتن نیست. راه دست‌یابی به آن، پایبندی به اصول سالم زیستن است؛ به عبارت دیگر پرهیز از عادت‌های بدی است که باعث می‌شوند شما از حالت طبیعی خارج شوید. بخوانید و بدانید که چطور پرهیز کردن از ۵ عادت زیر باعث وزن کم کردن به شکل درست می شود؟

۱-خوردن برخی خوراکی‌ها را برای خود ممنوع کرده‌‌اید؛

هر کسی به نوبه‌ی خود دستی در آشغال خوری دارد. یکی چیپس می‌خورد، یکی پفک، یکی هم کوکتل قارچ و پنیر اسدالله سگ پز. افراد معمولاً نمی‌توانند در برابر این نقطه ضعف خود مقاومت کنند. از آن طرف، اگر این‌ها را از لیست خوراکی‌های خود خط بزنید، میل به خوردن‌شان شدیدتر می‌شود. هر کسی را از هر چیزی محدود کنی با سر به دنبال آن می‌رود. خانم دکتر فیورلا دی‌کارلو، متخصص تغذیه، می‌گوید: “سعی کنید هیچ ماده‌ی خوراکی‌ای را از رژیم غذایی‌تان حذف نکنید، زیرا موقعی که ممنوع شوند جذاب‌تر می‌شوند. درعوض، سعی کنید میانه‌روی کنید”. چه کسی بهتر از خودتان از عادت‌های‌تان خبر دارد. شمایی که اگر یک کارتن چیپس هم جلوی‌تان بگذارند ظرف ۵ دقیقه دخلش را خواهید آورد، بهتر است فله‌ای چیپس نخرید. هر از چند گاهی یک بسته بخرید و بخورید تا هوس‌تان فروکش کند. خانم دکتر اضافه می‌کند: “موقعی هم که شروع به خوردن می‌کنید آن را نبلعید. یواش یواش آن‌را بخورید تا لذت ببرید.”

۲-عین بچه‌ی آدم نمی‌خوابید؛

تا ساعت ۳ صبح پای برنامه نود نشسته‌اید تا ببینید عادل فردوسی‌پور امشب چه کسی را سوژه کرده است. بعد از این‌که عادل را خواباندید، خودتان راهی لحاف و تُشک می‌شوید. صبح درحالی‌که چشم‌های‌تان عین چشم خروس قرمز شده است، به زور بیدار شده و کأنهو زامبی‌ عازم محل کار می‌شوید. سر کار انقدر خمیازه کشیده‌اید که فک‌تان درد گرفته است. احساس می‌کنید برای این‌که انرژی کار کردن بدست بیاورید، باید تند و تند بیسکوئیت و شیر کاکائو و غیره به بدن بزنید. بدون این‌که متوجه باشید خود را با خوراکی خفه می‌کنید. انقدر خرت و پرت خورده‌اید که ظهر گرسنه نیستید. ناهارتان را ساعت ۵ بعدازظهر می‌خورید و تا ۱۲ شب هم جا برای شام باز نمی‌شود. به این ترتیب سیستم غذا خوردن‌تان هردمبیل می‌شود.
خوابیدن روی عادت‌های غذایی تأثیر می‌گذارد. دکتردی‌کارلو می‌گوید: “کم‌خوابی متهم شماره یک وزن اضافه کردن است. کم خوابی باعث می‌شود تایمِ غذا خوردنِ آدم به هم بخورد”.
خبر خوب این‌جاست که دوربین‌های صدا و سیما را دیگر به ورزشگاه‌ها راه نمی‌دهند و عادل هم چیزی برای پخش کردن ندارد. بگیرید شب به موقع بخوابید تا علاوه بر لاغر ماندن، از مزایای دیگر خوابِ مناسب هم بهره ببرید.



۳-رژیمِ خرکی می‌گیرید؛

آخر هفته به یک عروسی دعوت هستید و می‌دانید که اگر هر روز صبح، شکم ناشتا، یک لیوان سرکه سیب سَر بکشید، تا آخر هفته راحت ۵ کیلو از وزن‌تان کم می‌شود. یا این‌که در محل کارتان، همه‌ی همکاران، دم به دقیقه آب کرفس و چای سبز سَر می‌کشند و این احساس به شما دست می‌دهد که از قطارِ چربی-آب-کُن‌ها جا مانده‌اید. در مقابل این احساس مقاومت کنید. رژیم‌های سفت و سخت نگیرید که سلامتی شما را به خطر می‌اندازند. برای این‌که آب پاکی را روی دست‌تان بریزیم گوش کنید ببینید خانم دکتر دی‌کارلو چه می‌گوید. دکتر : ” تحقیقات نشان می‌دهند که این جور ریاضت کشیدن‌ها هیچ فایده‌ای هم ندارند. خوردن مداوم این چیزها باعث می‌شود که متابولیسم بدن شما کُند شده و در نتیجه همه‌ی وزنی که با بدبختی به این شیوه کم کرده‌اید دوباره برخواهد گشت.” اگر این‌جور رژیم‌ها چنان به شما فشار می‌آورند که باعث می‌شود مغزتان بُکس و باد کند، قیدشان را بزنید چون این جور روش‌های مازوخیسمی به هیچ وجه یک راه حل طولانی مدت محسوب نمی‌شوند.



۴-وعده‌های اصلی غذایی را حذف می‌کنید؛

لابد پیش خودتان ۲، ۲ تا ۴ تا کرده‌اید که برای وزن کم کردن ناهارتان را حذف کنید و یک شام سبک بزنید و خلاص! خیال‌تان خوش است که از ورود یک تُن کالری به بدن‌تان جلوگیری کرده‌اید. اما، زرشــــــــــــک!
خانم دکتر در این‌باره می‌گوید: “هورمون گرسنگی بدن – گِرلین – و هورمون سیری – لِپتین – بهترین عملکرد خود را وقتی ارائه می‌دهند که هر ۴ ساعت یک‌بار تغذیه کنید. درغیراین‌صورت تنظیمات این دو هورمون به باد می‌رود و طوری فعالیت می‌کنند که شما را برای جبران گرسنگی، به پُرخوری می‌اندازند “. سعی کنید وعده‌های غذایی‌تان را جلوتر از زمانِ پیش فرضِ آن بخورید، به‌خصوص روزهایی که شدیداً سرتان شلوغ است و منتظر بهانه‌ای هستید تا ناهار را بپیچانید.

۵-فقط مواد غذایی بدون چربی می‌خورید؛

چیزی که از ۲۰ سال پیش تا حالا مد شده است. اما بدانید و آگاه باشید که چربی آدم بدی نیست. خانم دکتر می‌گوید: ” ما به چربی نیاز داریم تا شکم‌مان پُر شود و احساس کنیم سیر شده‌ایم. اگر چربی را از لیست غذاهای‌مان خارج کنیم انقدر می‌خوریم که به مرز انفجار می‌رسیم اما کماکان احساس گرسنگی می‌کنیم.” در بعضی موارد انتخاب کردنِ نسخه‌ی بدون چربیِ بعضی غذاها، حتی باعث می‌شود تا موادغذایی کمتری وارد بدن شود. برای نمونه استفاده از محصولات لبنی بسیار کم چرب از جذب ویتامین‌هایی که در چربی حل می‌شوند جلوگیری می‌کند. ویتامین‌هایی نظیر ویتامین A، D و همین‌طور کلسیم. پس از این به بعد با چربی بیشتر مهربان باشید.

نوشته شده توسط: میثم


میثم