ورزش‌های آبی و فواید بیشمار آن‌ها

paradisefourtimes2

لابد اگر اسم ورزش‌های آبی را بشنوید یاد پیرمردهای بداخلاقی بیفتید که با شورت مامان‌دوز در عمق یک متری استخر راه می‌روند و به بچه مچه‌ها چپ چپ نگاه می‌کنند. یا شاید هم یاد پیرزن‌هایی بیفتید که بقیه‌اش را من ندیده‌ام.

فواید ورزش‌های آبی

swimming pictures 111

در سال‌های اخیر، ورزش‌های آبی تبدیل به بیزنس بزرگی شده اند. جوان‌های نسل قدیم که اکنون ۶۰ سالشان شده و جمعیت چاق و چله‌ها و شکم گنده‌هایی که هر روز به تعدادشان افزوده می‌شود از مشتریان پر و پا قرص آب‌ بازی هستند. اگر آب را ازشان بگیری ورزش کردن برای‌شان بسیار سخت خواهد شد. کمترین کاری که آب برای بدن این افراد انجام می‌دهد این است که بدن‌شان را در حین ورزش کردن خنک نگه می‌دارد. همین فرد اگر قرار بود داخل باشگاه تمرین کند به ۲ دقیقه نرسیده رادیاتورش داغ می‌کرد. این کوچک‌ترین فایده آب بود، حالا بیایید سایر فواید ورزش‌های آبی برای بدن را مرور کنیم:

  • بهبود عملکرد قلبی عروقی؛
  • بهبود قدرت عضلانی؛
  • بهبود تعادل و هماهنگی بدن؛
  • بهبود انعطاف پذیری؛
  • بهبود سلامت روحی روانی؛
  • امکان ورزش کردن بدون برخورد – به این معنی که افرادی که دارای دردها یا التهاب‌های مزمن در اندام مختلف خود هستند می‌توانند با تحمل دردی بسیار خفیف در آب ورزش کنند؛
  • خصوصیت شناوری آب باعث می‌شود افرادی که دچار چاقی مفرط هستند در حین تمرین در آب، فشار کمتری را بر روی استخوان‌ها و مفاصل خود احساس کنند؛

قابل جایگزینی با ورزش‌های دیگر

summer-swimming-workouts-image

یکی از خوبی‌های دیگر ورزش‎های آبی این است که شما هر ورزشی روی خشکی انجام بدهید یک معادل آبی هم دارد. مثلاً شما عشق دوچرخه سواری در پارک‌های جنگلی نظیر پارک چیتگر هستید، یا ساعت ۴ کله سحر بند کفش کوه‌پیمایی‌تان را سفت می‌بندید و کوله به دوش برای فتح پلنگ چال یورش می‌برید. شاید هم چغرتر و بد بدن‌تر از این حرف‌ها هستید و به کمتر از صخره نوردی و کُشتی با خرس در گونی رضایت نمی‌دهید. خلاصه این‌که ورزشکار هر رشته‌ای باشید، می‌توانید اثرات ورزش خودتان را در آب هم شبیه سازی کنید.

ترسِ بی‌مورد از آب

Girl_with_styrofoam_swimming_board

فرض می‌کنیم که شما مشکل اضافه وزن یا درد مفاصل دارید؛ اصلاً بلا به دور، شاید چند نفر از دوستان‌تان رفته‌اند در کلاس ایروبیک آبی ثبت نام کرده‌اند و شما هم دوست دارید به آن‌ها بپیوندید ولی متأسفانه شناگر نیستید و فکر و خیال‌ ورتان داشته که احتمال دارد در ۴ متری بیفتید و غرق شوید. شاید به خاطر شنا بلد نبودن خجالت بکشید اما نگران نباشید. این مشکلی نیست که قابل برطرف شدن نباشد. می‌توانید در قسمت کم عمق استخر ایروبیک کنید یا این‌که با استفاده از تیوپ‌های بادی خود را بر روی آب شناور نگه دارید.

پیدا کردن کلاس آموزش

Elderly-man-swimming

کلاس‌های آموزش شنا، آب درمانی، فیتنس در آب و سایر ورزش‌های آبی انقدر در استخرها رواج پیدا کرده است که می‌توانید برنامه زمان‌بندی‌ کلاس‌های‌شان را بگیرید و در یکی از کلاس‌ها ثبت نام کنید. بعضی‌های‌شان که جلسه اول را هم رایگان برگزار می‌کنند تا مردم بروند و از نزدیک با نوع برگزاری کلاس‌های‌شان آشنا شوند. یک مایو بخرید و یکی از این کلاس‌ها را انتخاب کنید و هر چه سریع‌تر ورزش‌های آبی را شروع کنید. هر چقدر هم که الکی پیش خودتان فکر می‌کنید از آب می‌ترسید پای‌تان که به محیط استخر باز شود ترس‌تان می‌ریزد.

ارسال شده توسط میثم